Navalite na paradajz

Paradajz ima toliko korisnih svojstava da bi se mogao nazvati superhranom. Doprinosi prevenciji mnogih bolesti, od srčanih oboljenja do osteoporoze, pomaže da bolje spavamo i da nam koža bude zdrava i sjajna.

Paradajz svoje istaknuto mesto među povrćem najviše duguje likopenu, moćnom antioksidantu koji mu daje crvenu boju, i kome se pripisuju sledeća svojstva: snižavanje rizika od srčanih bolesti, poboljšanje vida, snižavanje „lošeg“ holesterola, pa čak i smanjenje rizika od devet najčešćih vrsta raka.
Paradajz je bogat hranljivim sastojcima i siromašan kalorijama – šolja paradajza ima samo 32 kalorije, ali zato sadrži likopen, vitamine A i C u velikim količinama.

Paradajz i koža

Paradajz deluje na lepotu kože i može čak preventivno da deluje protiv pojave opekotina od sunca. I ovde glavne zasluge ima likopen koji podstiče pro-kolagen, molekul koji održava kožu čvrstom i mladolikom. Isti molekul može da spreči opekotine od sunca. Jedno malo istraživanje pokazalo je da su žene koje su jele 55g paradajza svakog dana za 33% povećale zaštitu kože od ultraljubičastih sunčevih zraka. Iako je potrebno uraditi još istraživanja na većem uzorku, i iako ishrana ne može zameniti kreme za sunčanje, veoma je moguće da paradajz delimično nudi zaštitu od pogubnog UV zračenja.

Paradajz i moždani udar
Istraživači su ispitali više od 1000 finskih muškaraca kako bi otkrili da li povećane količine likopena u njihovoj krvi mogu da smanje rizik od moždanog udara. I, dobili su pozitivan odgovor. Učesnici u istraživanju koji su imali više pomenutog antioksidatna u krvi imali su i za 55-59% manji rizik od moždanog udara. Rezultati ovog istraživanja publikovani su u časopisu Neurologija.

Paradajz i srčani udar
Mediteranska ishrana u kojoj je paradajz jedan od glavnih sastojaka, zajedno sa ekstra devičanskim maslinovim uljem ili mešavinom koštunjavog voća, snižava rizik od kardiovaskularnih bolesti (uključujući srčani i moždani udar) za 30%, pokazalo je novo istraživanje objavljeno u časopisu New England Journal of Medicine
Istraživanje je obuhvatilo više od 7000 ispitanika koji su se hranili na jedan od sledeća tri načina: ishrana sa malo masti, mediteranska ishrana sa ekstra devičanskim maslinovim uljem i mediteranska ishrana sa mešavinom koštunjavog voća. Ishrana sa malo masti pokazala se kao najlošija u prevenciji kardiovaskularnih bolesti. Mediteranska ishrana bogata paradajzom i drugim voćem i povrćem, integralnim žitaricama, koštunajvim voćem, mahunarkama, maslinovim uljem, pa čak i vinom pokazala se kao najbolja.

Paradajz i zdravlje kostiju
Članak objavljen u American Journal of Lifestyle Medicine pokazao je vezu između konzumiranja paradajza i sniženog rizika od osteoporoze, poremećaja gubitka koštane mase koji dovodi do preloma kostiju, deformiteta i invaliditeta. Konzumiranje paradajza, sudeći prema ovom članku, pomaže i u prevenciji fotostarenja od UV zraka, kognitivne disfunkcije i kardiovaskulatnih bolesti.

Paradajz i rak
Osobe sa višim nivoom likopena u krvi imale su manji rizik da obole od određenih vrsta raka, pre svega raka prostate, želuca i pluća, pokazalo je nekoliko istraživanja. Likopen takođe može da smanji rizik od raka usta, dojke, pankreasa, grlića materice, debelog creva i rektuma. U nekim istraživanjima ovi zaštitni efekti su otkriveni samo kod paradajza i hrane na bazi paradajza, a ne kod suplemenata likopena. Potrebna su dalja istraživanja i još informacija da bi sa sigurnošću moglo da se kaže da paradajz preventivno deluje protiv raka.

Paradajz i Parkinsonova bolest
Izgleda da likopen nije jedini sastojak iz paradajza koji utiče na zdravlje. Jedno istraživanje objavljeno u časopisu Anali neurologije, ukazuje da hrana koja sadrži male količine dijetetskog nikotina (u te vrste hrane spadaju paradajz i paprike) mogu da spreče Parkinsonovu bolest (bolest koja napada nervni sistem).
Istraživači sa Univerziteta Vašington u Sietlu, pregledali su podatke o oko 500 pacijenata kod kojih je dijagnostikovana Parkinsonova bolest i kontrolnu grupu od oko 600 zdravih ljudi. Zaštitni efekat je bio veći kod onih koji nisu nikada pušili (ili su pušenjem unosili nikotin u sasvim malim količinama). Potrebna su dalja istraživanja uticaja dijetetskog nikotina i njegovih zaštitnih efekata.

Paradajz i zdrav san
Paradajz pomaže da zdravo spavamo, a ponovo se sve zasluge pripisuju likopenu. Istraživanje je rađeno na Univerzitetu Pensilvanija i objavljeno u časopisu Apetit. Isto istraživanje je otkrilo da su oni koji su imali zdrave navike kada je spavanje u pitanju (7-8 sati sna tokom noći), takođe unosili ishranom više vitamina C. Šolja čeri paradajza sadrži 20mg vitamina C, ili oko 31% preporučenih dnevnih doza.

Tekst preuzet iz najnovijeg broja 50 časopisa „Hrana kao lek“. Časopis možete potražiti na trafikama i u bolje snabdevenim prodavnicama zdrave hrane.

 


Dodaj komentar
Napomena redakcije: komentare uvredljive za bilo koga i po bilo kom osnovu nećemo objavljivati.


Sigurnosni kod
Osveži


banner mpower yoga


  • redakcija
    redakcija
    30 ( +12 )
  • Slavica M
    Slavica M
    23 ( +11 )
  • bojana
    bojana
    19 ( +34 )
  • Slavica M
    Slavica M
    16 ( +10 )
  • alexandra
    alexandra
    13 ( +30 )

Neera dijeta

Probali su je Bjonsi, Anđelina Džoli,
Gvinet Paltrou, Naomi Kempbel, Tom Henks...

neera 3a

WWW.HATHAYOGA.RS

banner hatayoga wide

Posetioci sajta

Broj posetilaca na sajtu: 237

Svi članci u rubrici